Adrienne Riseley
24.8 -11.9 2024
Merge and flow
- berättelsen om ett konstnärsresidens på Aotearoa New Zealand
Adrienne Riseley påbörjade sitt konstnärsresidens på nyöppnade The Kilns at TeHoro, Aotearoa Nya Zeeland, i november 2023. I Projektrummet på Kaolin visar hon upp delar av det som blev en djupgående och arbetsmässigt intensiv period i hemlandet.
I projektbeskrivningen inför residenset beskrev Adrienne hur hon ville fortsätta sitt arbete med att utforska naturen som konstmaterial och se vad som händer när vi låter materialen tala. Material som meningsbärare har Adrienne arbetat med kanske i hela sitt liv men hon fick en nytändning under pandemin då vi alla hänvisades till vårt omedelbara närområde.
På residenset blev samtalen med besökare till The Kilns at Te Horo en naturlig öppning till det lokala samhället och med leran som ingång kunde samtalen expandera till allt från geologi och keramik till Maori världssyn, kunskaper och tikanga (korrekt procedur och kulturellt bundna metoder). Genom samarbetet med Wirihana Kiriona, en lokal whakairo (traditionell Māori snideri) konstnär, fördjupas Adriennes nyfikenhet om Māori konst och kunskaper, om Māori världssyn och insikter om kulturella skillnader vad gäller appropriering, ägandeskap och konstnärlig praktik.
I sin utställning i projektrummet visar Adrienne upp delar av det som hände konstnärligt under de 6 månaderna i residenset. Om hur hon utvecklade fyra olika färgrecept och hur hon med inspiration från whakairo mönster (Māori snideri) modellerade direkt i pappersmassa. Alla material hon använde var hämtade från närområdet. Delar av processen kring verket som Adrienne och Wirihana byggde tillsammans finns också att beskåda.
Adrienne har, med inspiration från residenset, fortsatt att arbeta efter hemkomsten till Göteborg. På utställningen finns en del nya verk där utforskande av material som meningsbärare går att avläsa. Där finns, till exempel, verk som innehåller återvunna skotskrutiga kjolar eller linne trådar av lin eller harakeke (nyazeeländsk flax) där det sistnämnda är egentillverkade. Korta filmer om olika delar av processen finns att se på genom sin egen smartphone.
English
Merge and flow
- the story of an art residency in Aotearoa New Zealand
Adrienne began her 6 months artist residency at The Kilns at Te Horo, Aotearoa New Zealand, in November 2023. In the Project room at Kaolin she presents parts of what turned out to be a profound experience and an intensive working period in the country of her birth.
In the proposal for the residency, Adrienne described how she wanted to continue with her explorations into nature as artist material and what happens when we allow materials to speak for themselves. Materials and the way they carry meaning is something Adrienne has been working with perhaps all of her life but this work intensified during the pandemic when we all were bound to our homes and our immediate surroundings.
At the residency, discussions with visitors to The Kilns at Te Horo became a natural opening into the local area. With clay as a starting-point for these discussions she soon learned about the geology of the area, the way people had lived there over time as well as Māori world view, Māori art and knowledge as well as tikanga –correct procedure och culturally bound methods.
Through her collaboration with Wirihana Kiriona, a local whakairo (traditional Māori carving) artist, Adriennes curiosity about things Māori deepened and during their discussions they touched on many areas including cultural differences in respect to appropriation, ownership and artistic practices.
In her exhibition in the project room, Adrienne has collected different parts of her 6 month long artistic journey. On display are examples of the 4 paint recipes she developed and work inspired by whakairo patterns that are modeled directly in paper pulp - almost everything on display is made from locally sourced materials. Parts of the collaboration between Adrienne and Wirihana are also presented.
On her return to Göteborg, Adrienne has continued to draw on the inspiration from Te Horo.
In the exhibition you will see how she continues to explore how materials can be bearers of meaning. For example there are pieces that include recycled woolen tartan skirts or threads made of either linum or harakeke (New Zealand flax), the latter made by hand. Short films that give more in-depth information into the process can be seen through one's own smart-phone.