Cornelia Dahlin
24.8 -11.9 2024

  

The act of braiding

Välkommen till “The act of braiding” av keramiker Cornelia Dahlin. 

Cornelia Dahlin tog sin examen på Konstfack (MA CRAFT!) 2023. Under de senaste åren har hon utforskat flätning som skulptural teknik i lera. I utställningen på Kaolin kommer flera nya verk att visas för första gången.   

I sitt flätande med lera kan Cornelia Dahlin höra ekot ifrån en lång tradition och litar på att leran kommer att berätta en ny historia. Ett mångfacetterat galleri av uttryck är representerat: tjocka, starka massor, materia vid sin smältpunkt, på väg att transformeras, fragila nätverk som knappt håller sin egen vikt.

Fascination och förundran kring materialet, och hur människan relaterar till det genomsyrar Dahlins arbete. Hennes arbete representerar styrka av det sammanlänkande, men samtidigt understryker materialets sårbarhet. 

Cornelia behandlar flätandet som ett universellt språk som har praktiserats av kvinnor genom historien. Det är ett intimt språk med närhet mellan handen och materialet, någonting som hon upplever har gått förlorat i vår samtid.

 

English

Welcome to “The act of braiding” by ceramics artist Cornelia Dahlin. 

Cornelia Dahlin graduated at Konstfack University (MA CRAFT!) in 2023. During the last years she has been exploring braiding as a sculptural technique in clay. Several newly produced pieces are being shown for the first time.  

Fascination and wonder for the material, and how human beings relate to it, permeate Dahlin’s work. She braids with clay to hear the echo from tradition and trusts this material will tell a new story. A diverse gallery of expressions is presented: strong and thick mass, melted matter at its tipping point, and fragile networks that barely hold their own weight.

Her work often represents strength by linking together, but at the same time underlines the vulnerability of the material. Dahlin treats the act of braiding as a universal language that been practiced by women throughout history. It is an intimate language based on the closeness of the hand and the material, something she feels has gone missing in our age.