Kaolins utställningar 2019


Suzzie Holler

SUPERCELL
12.1 – 31.1

En ”supercell” är ett cumulonimbusmoln eller åskväder som är extra intensivt. Superceller genererar i stort sett alltid våldsamt väder med kraftig åska, skyfall, starka fallvindar med lokala storm- och orkanbyar, stora hagel och tromber.

Dramatiska himlar, molnformationer och katastroffilmer har varit Suzzie Hollers inspiration till denna utställning. Det mörka åskvädret som övergår till plötslig sol och ljus. Kaoset i trombens förödande kraft till lugnet i orkanens öga. Den dova färgskalan.

Suzzie Holler arbetar med infärgad gjuten porslinslera. Kopparna och skålarnas råa utsida slipas efter glasyrbränningen till en silkeslen inbjudande yta. En teknik som hon efter år av utforskande behärskar till fullo. Fascinationen för porslin har funnits länge och till denna utställning utvecklar hon färgskalan tillsammans med nya former och uttryck. Bruksföremålen samlas i grupp och formar en installation av nyanser från ljust till mörkt.

Suzzie Holler hör till en av Kaolins medlemmar och är utbildad vid Central S:t Martins College of Art & Design i London där hon tog en BA i Ceramic Design 1998. Sedan dess har hon varit verksam som keramiker i Stockholm med verkstad på Södermalm och ställde senast ut på Kaolin 2014. Vi hälsar henne varmt välkommen i årets första utställning på Kaolin.

                    
                    
                    
                    
                    
                    

Linus Persson

EXPLO!/EXTINCT!
2.2 – 20.2

Explo!/extinct! handlar om teknologier för att förstöra liv å ena sidan och å andra sidan att skapa eller åtminstone omforma liv. En utställning där destruktivt, explosivt kaos ställs mot välbalanserad forntidstyngd. Estetiskt utmanande formexperiment ställs mot välformade muskler, hår och betar. Stadiga ”mammulefanter” som representerar resultatet av åratal av genetiskt experimenterande innan man slutligen lyckats återuppliva en levande mammut, står oberörda trots att världen runt dem brinner i destruktiv skönhet och ögonblicksfrusen skörhet. / Linus Ersson

Till sin utställning hos Kaolin har Linus Ersson arbetat med skulpturala verk i både stengods, porslin och glaserat lergods. Han är verksam i Stockholm och utbildad på Konstfack (master 1998) har studerat Konst och Arkitektur på Konsthögskolan och gått på Konstfacks Research Lab. Linus Ersson har erhållit flera stipendier från Konstnärsnämnden och haft ett flertal separatutställningar i både Sverige och utomlands, bl.a. som inbjuden deltagare till Nature Addicts Fund Academy i Kassel i samarbete med DOCUMENTA(13) och Attention: Craft på Liljevalchs Konsthall 2014. Som medlem i design- och konsthantverksgruppen We Work In A Fragile Material har han ställt ut i både Sverige, New York och London.


                    
                    
                    

Helena Andersson 

MATERIA OCH LJUS
23.2 – 13.3

På sin utställning hos Kaolin presenterar Helena Andersson sina senaste arbeten för vägg; kvadratiska och rektangulära moduler i olika grupperingar, utförda i glaserat stengods i kombination med vikta och slipade mässings- och kopparplåtar. Tenmoku, nuka, celadon och oribe är namn på högbrännande glasyrer och är också de färger som Helena Andersson använt för att måla de abstrakta motiven. Genom att sätta samman flera moduler växer verket i storlek utan att den ursprungliga geometrin går förlorad.

Helena Andersson är verksam i Göteborg och har sin ateljé i Sockerbruket. Hon lever tillsammans med den spanske konstnären José-Antonio Sarmiento och arbetar periodvis även i byn San Cibrián de Ardón i León där de har en keramikverkstad med en stor vedeldad Anagama/Noborigamaugn, den enda i sitt slag i Spanien. Till sin utställning på Kaolin är keramiken bränd i en reducerande atmosfär i en el-/gaskombinerad ugn.

Helena Andersson utbildad på HDK (Högskolan för Design- och Konsthantverk) i Göteborg och har en MFA i keramikkonst (1998). Hennes verk finns i privata och offentliga samlingar, bland annat Sveriges Riksdag, Statens Konstråd, Utrikesdepartementet, Röhsska Museet och inom Västra Götalandsregionen. Hon har erhållit ett flertal stipendier och fick ett 2-årigt arbetsstipendium från Konstnärsnämnden 2018.


                    
                    
                    

Linda Ljunggren

FAT OCH FORM/PLATES AND SHAPES
16.3 – 3.4

Jag strävar efter att hitta ett uttryck där mitt måleri är integrerat i min keramik. Jag gillar abstrakt dekor, vida former och drejar mycket tallrikar, det är kul! Jag tänjer på gränserna, med så mycket lera jag orkar centrera på drejskivan, tills formen nästan faller ihop, då låter jag leran vila, väntar en dag, fortsätter dreja. Sedan stannar jag, begrundar och känner efter om den rätta formen finns där. Då tar jag mina penslar, färger, samlar mina tankar, andas djupt och låter penseldragen kraftfullt eller lätt möta fatets rundning och kanter. Kanske finns det något där, som är viktigt för känslan. Som inte går att göra en gång till. /Linda Ljunggren

Linda Ljunggren är utbildad bildpedagog på Konstfack (1993-97) och har alternerat sitt arbete som bildlärare med arbete som keramiker och konstnär. Hon är verksam i Stockholm och har ateljé både hemma och i G-studion i Gustavsberg. Hon har haft ett flertal separat- och grupputställningar. Sedan 2016 är hon medlem i Kaolin.

                    
                    
                    
                    
                    
                    

Elina Titane

WHITE
16.3 – 3.4 2019

Den vita porslinslerans främsta ingrediens är kaolin och gallerinamnet fick utgöra inspiration till Elina Titanes utställning White. Alla hennes verk är framställda i det exklusiva och svårarbetade materialet. Att bemästra både sina egna och materialets begräsningar är en del av drivkraften bakom hennes skapande och hon strävar efter att ge formen ett uttryck som lämnar plats för betraktarens fantasi att göra sina egna tolkningar.

Elina Titane är del av en ny, ung generation konsthantverkare från de baltiska staterna. Hennes skulpturala verk har visats runt om i världen och hon har fått stor uppmärksamhet för sina naturinspirerade och skira verk. Hos Kaolin kommer hon att visa skulpturer i vitt porslin från de senaste 10 åren där några av de senare är tillkomna i Jingdezhen i Kina där hon var artist in residence 2018.

Elina Titane har en masterexamen från Latvian Academy of Art i Riga (2008) och har haft en stor mängd både separat- och samlingsutställningar i Lettland och utomlands.

                    
                   
                    

Lippa Dalén

NÅD
6.4 – 30.4 2019

Lippa Dalén har under flera år fascinerats av tulpanknoppar. Hon har fotograferat, modellerat, tecknat och producerat dekaler av dem. Till utställningen hos Kaolin har hon tolkat och förstorat olika varianter och stadier av knoppar i bränd lera med en tunn bestrykning av vinylfärg. Skulpturerna är ett försök att gestalta länken mellan det fysiska och det som är bortom ord och form.

Lippa Dalén har en examen från Konsthögskolan i Bergen. Hon var länge verksam i Norge och blev tidigt uppmärksammad för sina bruksföremål där hon kombinerade traditionella lergodstekniker med dekaler från porslinsindustrin och kanter i guld. Hon har haft ett flertal utställningar i både Sverige och utomlands och gjort flera utsmyckningsuppdrag i Norge. Lippa Dalén finns representerad hos flera Norska konstmuseer genom Fondet før inköp av norskt kunsthåntverk och har erhållit flera arbetsstipendier i Norge. Hon ställde senast ut på Kaolin 2012.


                    
                    
                    
                    
                   
                    

Emil Berild

CLAY MILKY WAY
4.5– 26.5

Fascinationen att försöka kontrollera det svårkontrollerade är en stark drivkraft som tillsammans med rökbränningens slumpmässiga process skapar Emil Berilds personliga uttryck. Experimenterande är en viktig beståndsdel i hans skapande och slutresultaten blir aldrig desamma. Ytorna bär spår från arbetsprocessen, ibland medvetna, ibland unika och ger kontraster och djup som skapar utrymme för fantasi och kontemplation hos betraktaren.

I rökbränningsprocessen används olika brännbara material, metalloxider och salter som placeras i en sluten behållare i keramikugnen. När dessa antänds skapas en stark rökutveckling som tillsammans med en tunn bestrykning av Terra Sigliata på godset ger det säregna uttrycket. Till denna utställning har Emil Berild arbetat med större kärlformer och fat som är det första resultateten från hans nyligen ombyggda utomhusugn.

Emil Berild är utbildad i USA och har varit lärling åt keramikern Leary Letofsky i San Fransisco. Sedan 2008 är han en av Kaolins medlemmar och detta är hans andra separatutställning hos oss.

                    
                    
                    
                    
                    
                    

Sommaräng

KAOLINS MEDLEMMAR
1.6 – 18.8 2019

                    
                    
                    

Dale Karlsson 

EFTER SOMMAREN
24.8 – 11.9 2019

Det här är en utställning som inte handlar om att gå framåt och söka nytt, snarare om att stanna upp, reflektera, gå bakåt, leta efter tiden då leran och jag var i samklang – jag minns känslan.

Efter tio år som trädgårdsarbetare parallellt med keramiken är jag fullt ut i verkstaden igen. Jag röjde och slängde på vårvintern, hittade en kruka säkert 25 år gammal som jag tyckte om, jag minns när jag gjorde den. Där var min utgångspunkt. Den krukan har jag haft med mig i sökandet efter mitt formspråk, det som jag tycker är vackert.

Efter sommaren kommer skördetid – så är naturens gång – här är min skörd efter 40 år som krukmakare. Så här blev det.

Dale Karlsson är född och verksam i Vimmerby i Småland och började sin yrkeskarriär som drejare på Stenkärlsfabriken i Höganäs. Vid sidan av keramiken har han även varit verksam som trädgårdsmästare och biodlare. Dale Karlsson har haft ett stort antal separat- och grupputställningar samt erhållit ett flertal arbetsstipendier genom åren. Han finns representerad hos bla Statens Konstråd, Stockholms läns landsting, Östergötlands länsmuseum och Rackstadsmuseet i Arvika.

                    
                    
                    
                    
                    
                    

Elisabeth Billander

STILL LIFE
14.9 – 2.10 2019

I utställningen ”Still Life” undersöker jag mina keramiska objekt i relation till en presentationsform som kan påminna om detaljhandelns exponering av produkter. Verket som jag ser både som en installation och som en presentation kan läsas som en helhet, men också som ett sätt att exponera enskilda keramiska objekt. Hur förhåller sig betraktaren till detta? Det är jag nyfiken på. Objekten i sig är till största delen icke funktionella objekt, men hänvisar ändå till en bekant form som skulle, om de inte varit som de är, kunna ha burit funktionalitet. Abstrakt men ändå något som påminner om kända vardagliga former för oss.

Elisabeth Billander blandar lerans uttryck med andra material och arbetar ofta med delar i en helhet, där kontraster, harmoni, form, färg och skala är viktiga beståndsdelar. Hon arbetar i alla sorters leror, från lergods till stengods och porslin. För henne är görandet viktigast. Att komponera, sätta ihop och placera objekt och material i relation till varandra och i förhållande till rummet. Även besökarens roll är viktig. Det handlar om en ordlös dialog. Mellan henne och materialet, mellan verken och rummet mellan rummet, verken och betraktaren.

Elisabeth Billander tog en magisterexamen i keramikkonst från HDK, Högskolan för Design och Konsthantverk i Göteborg, 2010. Sedan dess har hon varit verksam som keramiker och konstnär, varvat med arbete som bildlärare, gästföreläsare, handledare och tekniker på både folkhögskolor och konstnärliga högskoleutbildningar. Hon har erhållit ett flertal stipendier och hennes verk finns representerade på bl. a. Röhsska Museet, Västra Götalandsregionen, Eksjö kommun och Sörmlands Landsting.


                    
                    
                    
                    
                    
                    

Lotte Westphael

IN GRID
5.10 – 23.11 2019

Med rytmiska förflyttningar och variationer i detaljer bygger den danska keramikern Lotte Westphael upp sina geometriska mönster i färgat porslin. Genom att fördjupa sig i tekniken har hon skapat ett eget grafiskt universum av systematik och ordning där interaktionen mellan cylindrarnas yttre och inre skapar en visuell relation. Inflätat i verken finns också berättelsen om ”tid”. Hon hämtar inspiration från Bauhausskolans vävda tyger men också från sina resor i Japan och en barndom med en familj av vävare.Lotte Westphael har utvecklat en egen hantverksmässigt sublim teknik under flera år. Remsor av färgat porslin sammanfogas i vertikala och horisontella linjer som bildar mönster på 2-3 mm tunna porslinsplattor som sen formas till cylindrar, Syncoper (rytmisk förskjutning). Stor vikt läggs vid mönsterkompositionen och tillverkningsprocessen är långsam.Lotte Westphael är verksam i Danmark och utbildad på Designskolen i Kolding 1988-93 och som praktikant i olika keramikverkstäder i Japan. Hon finns representerad hos Plinth Gallery i Denver, USA samt Maria Wettergren Galerie i Paris. Lotte Westphael har ställt ut i såväl Danmark och Sverige som i Europa och USA och har erhållit ett flertal stipendier från The Danish Art Foundation.

                    
                   
                    
                    
                    

Tove Tengå

BALANS
26.10 – 17.11 2019

Jag letar efter balans. I livet såklart men också i materialet och uttrycket. Jag vet inte om jag hittar det eller om det ens finns. Det lite skeva och oregelbundna uttrycket har alltid tilltalat mig. Kanske för att det operfekta är mer mänskligt. Men det måste finnas en balans, rätt mängd oregelbundenhet. Inte för mycket, lagom. Annars blir det bara kaos. Knuten var min utgångspunkt, en knut som inte går att knyta upp utan att klippa bandet, en sk. Gordisk knut. Den handlar om familjeband, ett band som är mycket svårt att bryta. Det starkaste bandet är knutet till min son. Men som i de flesta familjer med småbarn handlar vardagen om ett ständigt hanterande av kaos och sökandet efter egna fungerande rutiner för att hitta balans. Om den ens existerar? Kanske handlar det mer om att omfamna kaoset.

 Tove Tengå arbetar mycket med teckning, måleri och grafisk illustration. Hon bygger sina skulpturer i lergods men arbetar också med porslin. Hon använder keramiska pigment och oxider men har även arbetat en del med screentryck på lera. Nyligen började hon arbeta med att applicera mosaik i glas och marmor på sina skulpturer.

 Tove Tengå har varit medlem i Kaolin sedan sin examen på Konstfack 2016. Hon har en kandidatexamen i keramik och glas och är verksam i Stockholm. Tove Tengå har deltagit i flera grupputställningar och detta är hennes första separatutställning hos Kaolin.

                    
                    
                    
                    
                    
                    

Jul på Kaolin 2019

KAOLINS MEDLEMMAR STÄLLER UT I GALLERIET