Katia Colt
ANDRA FÄRGER
13.1 -31.1 2024
En sanning kan vara som en fotoblixt som trycks av och avslöjar allt, avtäcker allt.
Skärande vasst och skoningslöst hugger den sig in
till skammens innersta kärna samtidigt som den befriar, läker och utvecklar.
När världen som omger dig faller samman, vare sig det är den stora världen
eller den lilla privata, kan det upplevas som att färgerna helt försvinner.
Att bli tvingad att se och upptäcka nya vägar, andra perspektiv,
hitta på sin existens och skapa en helt annan världsbild.
En plats där det oförlåtna kan förmultna
och sväva in i evigheten och omslutas av sanning
Där det som blev det omöjliga att sätta ord på
får lov att existera ändå
och försvinna på samma gång.
Försvinna och existera samtidigt
sida vid sida
Där vansinnet och sorgen omsluts av sanning, ljus och mörker.
Innan världen blommar igen och andra färger visar sig.
Katia Colt är keramiker och konstnär och verksam i Gustavsberg. Hon jobbar skulpturalt med främst porslin som material. För henne handlar konstnärskapet ofta om att släppa kontrollen, både över materialet och sina egna prestationskrav. Hon tycker om att utmana materialets gränser och sina egna förutfattade meningar om världen omkring henne.
Tove Tengå
MÖNSTER AV ÖDEN
3.2 – 21.2 2024
Det här arbetet är en uppskattning till livets föränderliga natur, till det oväntade och imperfekta, och en reflektion över kreativitetens kraft – ett spel mellan idé och form, mellan öde och fri vilja. I varje upprepning och variation av mönster finns det en subtil förändring, en reflektion över det ofullständiga och unika i varje skapelse.
I det osymmetriska upprepandet av cirklar finner jag ett lugn. Varje cirkel representerar en unik händelse i tiden, en egen historia, och tillsammans väver de en berättelse om tillväxt och förändring. Linjerna bär en dubbeltydighet; de är både vägen som vi följer och historien vi skriver. Är de förutbestämda av ödet eller handlar de om val vi själva format?
Tove har en kandidatexamen från Konstfack och är medlem i Kaolin sedan 2016. Genom sina verk strävar hon efter att förmedla ett budskap om inre lugn och acceptans av livets oförutsägbarheter. Hennes konstverk bjuder in betraktaren att reflektera över förändring, anpassning och personlig utveckling. Tove är mest känd för sina skulpturer The Knot och The Line. Här visar hon för första gången ett nytt spår i hennes arbete med nya tekniker och tankar.
Emma Friberg
BERGET OCH HOMO HABILIS
16.3 – 10.4 2024
För två miljoner år sedan plockade homo habilis upp en sten och började använda den som verktyg. Ett verktyg att förstå och forma tillvaron. Sedan dess har stenen i vår hand blivit gruvor i marken och berget en handelsvara. Den samtida händiga människans postindustriella landskap breder ut sig och formar nya förutsättningar.
Med utställningen Berget och Homo Habilis har Emma Friberg ämnat skapa en rumslighet med stenen i handen. En konstnärlig reflektion över marken vi brukar och föremålen den genererar med koppling till materiell kultur.
Emma Friberg är keramiker och konsthantverkare verksam i Gustavsberg och utbildad på Konstfack, MFA 2017. Emma arbetar återkommande med de keramiska materialens här-/därkomst och geologiska konnotationer i en strävan att förstå tiden vi lever i, genom tiden som en gång var och tiden som en gång skall.
Medlemsutställning
16.3 – 10.4 2024
I tider som dessa är det extra viktigt att umgås, sprida glädje och skapa goda minnen tillsammans. Detta ville vi inspirera till i årets medlemsutställning KALAS och samtidigt visa bredden i de olika uttryck och tekniker som medlemmarna representerar.
Vi samlades runt det dukade bordet under fyra olika teman: Långbord, Du & Jag, Barnkalas och Tebjudning. I utställningen fanns också möjligheten att handla direkt i ett begränsat lager.
Medverkande medlemmar: Alexandra Johansson, Anne Junsjö, Anna Löwenhielm, Ann-Sofie Gelfius, Dale Karlsson, Emil Österholm, Helena Hodell, Karin Bengtsson, Karin Nyström, Linda Ljunggren, Mikaela Puranen, Marika Beutler, Martin Andersson, Nina Pärnerteg, Sofie Berg, Sophia Wallgren, Suzzie Holler, Tove Tengå, Åsa Falkenbert och Lisbeth Forsberg
Papperskonst av Sanna Hodell@tunhemstradgardar
Kennet Williamsson
LEKA HEMMA – en hyllning till Signe Persson Melin
13.4 – 1.5 2024
¨LEKA HEMMA¨
HETER MIN UTSTÄLLNING PÅ KAOLIN
OM MIN STORA LUST ATT GÖRA BRUKSVARA
GÖRA FINA SAKER SOM MAN KAN ANVÄNDA HEMMA
”LEKA HEMMA”
I MER ÄN TRETTIO LÅNGA ELLER KORTA ÅR
DELADE JAG DEN HÄR LEKEN MED
SIGNE PERSSON MELIN
ALDRIG TRÖTTNADE VI PÅ ATT GÖRA
ELLER ATT I OÄNDLIGT SAMTALA
OM KRUKMAKERIKONSTEN
NU HYLLAR JAG SIGNE
MED MIN UTSTÄLLNING MED BRUKSVARA
Kennet Williamsson är autodidakt krukmakare och konstnär med ateljé och museum i Zinkgruvan, Askersund. Hans konstnärskap omfattar såväl bruksföremål som skulpturer. Kennet har undervisat i keramik på Konstfack i Stockholm, HDK i Göteborg och Capellagården på Öland och har inspirerat generationer av yngre svenska keramiker. Kennet är representerad vid bland annat Nationalmuseum och har som förste svenska keramiker tilldelats statlig konstnärslön.
Kennet Williamsson har alltid varit leran trogen och söker det vackra, försöker gestalta det paradisiska, det förgängliga genom kärlek och tålamod.
Signe Persson Melin (1925-2022) var keramiker, formgivare, konsthantverkare och Sveriges första professor i keramik och glas. Kennet och Signe hade ett tätt samarbete.
Inger Andersson
ARBETETS RUM
4.5 - 29.5 2024
Jag vill gärna visa det, just här på Kaolin och är glad att det kan hända.
I utställningen Arbetets rum trängs modeller och referensbitar från ett arbete som till stor del handlar om offentlig gestaltning. Byggda lerflak intill vattenskuren formplywood, sten och glas bredvid en modell täckt med minimala maskor i sträckmetall. Sågade skär nära ett oglaserat lerbygge. I utställningen har verk och modeller från olika arbeten och tider ställts samman för att få syn på en slags hållning. Uttryck vandrar mellan bitar, släpps och plockas upp i en annan skala av ett nytt material i en form av cirkelrörelse.
Inger Andersson är utbildad på Leksand fhsk och på Konstfack keramik o glas. – Ofta relaterar jag till vad jag lärde mig av att hålla på med bruksobjektets form i lera. Men jag blev inte besatt av ett material, utan av hur jag kan få varje material att nå sin maximala uttryckskraft beroende på vilken uppgiften är. Så här har det blivit över tid i mitt rum. Jag vill gärna visa det just här på Kaolin och är glad att det kan hända. Olika arbeten får breda ut sig som en brygga mellan då och nu. Deras påståenden krockas och hör ihop, om vartannat. Med virke bland annat från ett rivet innertak gestaltar det senaste arbetet, med bågar och hängen, kanske det lustfyllda med alltihop.
Just nu arbetar Inger Andersson med ett stort uppdrag i stål och återvunna stenblock till en stadsdelspark vid nya Årstafältet. En entré för Humanisthuset, Umeå universitet, och fasaden på Försörjningsbyggnaden vid SÖS är andra exempel på uppdrag hon utfört. IA har under senare år också gått kurser kring skrivande och håller på med en publikation om sitt arbete. På utställningen finns essän ”Om rastens omfång” i tidskriften Hjärnstorm # 154-155 som kom ut i mars 2024.
mizusai
Under sommaren 2024 välkomnade vi mizusai från Tokyo som med 17 keramiker intog vårt galleri i två olika utställningar. mizusais önskan är att sprida fördjupad kunskap om keramik i en variation av olika uttryck och tekniker.
Utställning 1, den 1.6-10.7: Yaoita Katsunori, Shimada Atushi, Taki Tomoko, Sawada RIntaro, Kadohashi Shun, Lina Han Yun, Tamura Mami och Sakai Tomoya.
Utställning 2, 12.7-17.8: Hioki Tetsuya, Kim Hono, Fujimoto Hide, Omori Junpei, Ooishi Sayaka, Morita Haruna, Suzuki Yui och Hori Takaharu.
Den japanska keramikscenen rymmer en mängd olika uttryck och arbetssätt och är för närvarande mycket komplex. En blandning av traditionellt hantverk, inredningsföremål och samtida konst skapar en dynamisk scen som också ställer stora krav på utövarna. Många konstnärer och keramiker känner sig osäkra i det sammanhanget.
På mizusai strävar man efter att varje konstnär kan presentera sitt arbete fritt, med respekt för den världsbild och det tema som de vill uttrycka. Under de fem år som gått sedan galleriet öppnade har mizusai haft 108 utställningar och introducerat en mängd olika konstnärer, allt ifrån nyutexaminerade studenter i 20-årsåldern till väletablerade konstnärer i 80-årsåldern.
mizusai vill visa upp japanska konstnärers kraft och kreativitet för människor runt om i världen och utställningen hos oss på Kaolin är ett led i den strävan. Besökare fick möta en uppdaterad bild av den japanska keramiken med verk av både unga talanger och erfarna konstnärer. Galleriet har hämtat sitt namn från mizusai, en mytologisk varelse ur den japanska holy beast-familjen. Dess kropp är en noshörning med stora horn. Dess skal är tillverkat av jade. Vattennoshörningens roll är att vägleda människor till en bra plats och att hålla dem borta från olycka. På samma sätt hoppas mizusai kunna fungera som en ledsagare i en mångfaldig och ibland förvirrande samtid.
Vi på Kaolin är stolta och glada att genom mizusais sakkunniga urval ha fått visa upp en mångfacetterad bild av den samtida keramiken i Japan.
Projektet har genomförts med stöd av Stockholms stad.
Utställning I 1.6 - 10.7 2024
Utställning II 12.7 - 17.8 2024
Cornelia Dahlin
THE ACT OF BRAIDING
24.8 - 11.9 2024
I sitt flätande med lera kan Cornelia Dahlin höra ekot ifrån en lång tradition och litar på att leran kommer att berätta en ny historia. Ett mångfacetterat galleri av uttryck är representerat: tjocka, starka massor, materia vid sin smältpunkt, på väg att transformeras, fragila nätverk som knappt håller sin egen vikt. Fascination och förundran kring materialet, och hur människan relaterar till det genomsyrar Dahlins arbete. Hennes arbete representerar styrka av det sammanlänkande, men samtidigt understryker materialets sårbarhet.
Cornelia behandlar flätandet som ett universellt språk som har praktiserats av kvinnor genom historien. Det är ett intimt språk med närhet mellan handen och materialet, någonting som hon upplever har gått förlorat i vår samtid.
Cornelia Dahlin tog sin examen på Konstfack (MA CRAFT!) 2023. Under de senaste åren har hon utforskat flätning som skulptural teknik i lera. I utställningen på Kaolin visades flera nya verk för första gången.
Malin Grumstedt
KONSTRUKTIONER
14.9 -2.10 -2024
Tak, väggar, dörrar och fönster är element som uppfinningsrikt kombinerats i allt från kojor till ståtliga palats. Vi staplar, murar och bygger för att komma in, ut, upp och under. Men våra konstruktioner är ständigt stadda i förfall och upplösning. Till slut rasar alltid tornet av klossar.
Till min utställning på Kaolin har jag arbetat med en serie arkitektoniskt inspirerade keramiska skulpturer. Hus, murar, trappor och ruiner har tagit gestalt i kavlad och handbyggd stengodslera.
Verken har sitt ursprung i ett utforskande av det keramiska materialets konstnärliga potential. Jag har experimenterat med olika tillsatser till leran för att påverka dess egenskaper och vidareutvecklat det arbete med keramisk intarsia, som har blivit något av mitt signum.
Samtidigt har jag försökt hitta en gestaltning av både den utsatthet och den skaparkraft som präglar den mänskliga existensen. I en värld av flodvågor, stormar och eldsvådor strävar vi efter att skapa skydd mot tillvarons hotande krafter. Tunna och sköra är de väggar vi reser, men ändå ger vi inte upp.
Malin Grumstedt är bosatt och verksam i Nyköping och är medlem i Kaolin. Hon har en Master i Keramik och Glas ifrån Konstfack 2007 och har sedan dess varit verksam som keramiker med en stor mängd utställningar och uppdrag både i Sverige och utomlands. Hennes keramik finns representerad hos ett flertal landsting runt om i Sverige. Malin Grumstedt är ansvarig för keramikutbildningen på Vårdinge Folkhögskola.