





Caroline Harrius
BLUE MEMORIES
11.1 -16.1 2025
Jag intresserar mig för konsthantverk hittat i hemmet, där mitt huvudfokus ligger på dekorativt porslin och broderi. I min praktik som keramiker har jag ofta arbetat kring konsthantverk traditionellt kopplat till kvinnligt görande, och hur vi värderar de tekniker i dagens högteknologiska samhälle. De senaste åren har jag undersökt och ifrågasatt mina egna fördomar och upptäckt att ju mer en tradition eller metod är kopplad till kvinnohistoria, hemmet och
dekoration, desto lägre har jag värderat den.
Just nu arbetar jag med att gå igenom glömda hantverksskatter som ligger undangömda i en äldre generations hem. Jag vill göra ett försök att lyfta fram alla dyrbara och imponerande hantverksföremål som ofta lämnas kvar inom hemmets väggar, och synliggöra detta viktiga kulturarv för en ny publik. Jag gör det genom att kombinera olika metoder med min samtida keramik. Det här är ett försök att se vad som händer när man sammanför olika traditionella hantverk med varandra. Jag är intresserad av att se hur jag kan förnya hantverk och hjälpa dem att leva vidare.
Caroline Harrius är utbildad vid Kunsthøgskolen i Oslo program Bachelorstudium i Medium- og Materialbasert Kunst, Keramisk Kunst, och tog sin masterexamen i keramik från Konstfacks masterprogram CRAFT! under 2020. Hon är idag bosatt i Stockholm och verkar från sin ateljé i Gamla Porslinsfabriken i Gustavsberg, G-studion.






Sofie Berg
VARA I SIG – EN HYLLNING TILL BRUKSFÖREMÅLET
11.2 -19.2 2025
I det funktionella finns en särskild skönhet, ett enkelt vardagsvara. I utställningen Vara i sig utforskar Sofie Berg bruksföremålens inneboende enkelhet som självständiga objekt. Hon drivs av att skapa föremål där ingenting i funktionen stör, de ska vara lätta att använda, men upplevelsen är att det är formen som är det centrala. Formspråket är stramt och starkt bundet till bruksvärdet. Arbetsprocessen är målmedveten, där tänkande kring det praktiska och funktion går hand i hand. Varje enskild form och linje ägnas noggrann uppmärksamhet.
Görandet och varandets självklara rakhet liksom det rena behovet att få ur mig form och funktion har väglett mig. Jag letar efter formen och dess proportioner. Jag vet att den är bra när formen känns genomarbetad och väl avvägd. Det intresserar mig inte att vara svår eller abstrakt. Mitt tänkande är direkt. Det är en befriande känsla.
Utställningen Vara i sig rymmer en dubbelhet. Formerna är fortfarande präglade av funktion och användbarhet, men här presenteras för ovanlighetens skull verk som inte i första hand är praktiska. Utöver hennes signum – de omsorgsfullt framtagna tekannorna – visas även större fat och objekt som subtilt undersöker linjer.
Jag har ett behov av att göra de här formerna, men det är aldrig så att jag bara tar en lerklump och ser vad det blir. I verkstaden är jag strukturerad: jag skissar alltid, räknar ut krympmån och planerar noga. Leran är ett formvänligt material och kan ta den formen jag önskar, men den är inte speciellt tillåtande. Den sätter gränser och ibland blir jag arg på den. Det är en ständig kamp mellan material och tanke.
Vara i sig är en hyllning till bruksföremålet och det vackra i det funktionella.
Sofie har studerat keramik på Leksands folkhögskola och är idag verksam i Malmö. Hennes kannor kan bland annat hittas på den prisbelönta restaurangen Alchemist i Köpenhamn. Sofie är också landskapsarkitekt och utbildad vid SLU Alnarp. De båda yrken har många gemensamma beröringspunkter – framför allt att utforma miljöer/föremål som ska användas och samtidigt skänka estetiska kvalitéer. Tiden på Alnarp påverkade starkt hur Sofie förhåller sig till form även i förhållande till det keramiska. Formen måste ha ett praktiskt syfte.